Heb je ook zo genoten van de vakantie? Van het lekker jouw tijd en activiteiten indelen zoals jij dat wilt, nieuwe dingen ontdekken en lummelen. Nu de zomervakantie ten einde loopt kunnen we nog even genieten van de opgedane rust, energie en nieuwe ideeën. Eenmaal terug op je woon- en werkplek krijgen vaste gewoonten en drukte weer meer de ruimte en als je niet oplet heeft dit jouw vakantiegevoel binnen een aantal weken alweer verdrongen Maar wat als je jouw vakantiegevoel weet vast te houden? Stel je eens voor dat je die energie, dat plezier, die ontspanning en die uitgerustheid vaker en langer voelt. Onafhankelijk van het feit of je nu daadwerkelijk op dat mooie vakantiestrand ligt.

 

Hoe doe je dit?

Door erbij stil te staan dat er méér is dan dat mooie vakantiestrand of dat leuke stadje wat jouw dit vakantiegevoel gegeven heeft. Een groot, zo niet groter, aandeel in jouw uitgeruste en energieke vakantiegevoel is namelijk het feit dat je tijdens jouw vakantie onthaast. Even niets moeten, geen strak tijdschema. Zelf regie hebben over je tijd en precies datgene doen waar jij op dat moment zin in hebt. Lekker lummelen en even hélémaal niets doen. Dát is wat jouw dat ontspannen, uitgeruste en energieke gevoel geeft. Wanneer jij je hier bewust van bent kun je jouw gehaaste levensstijl, de boosdoener van een te hoge basisspanning, gaan doorbreken en jouw ontspannen vakantiegevoel vasthouden.

 

Onthaasten en ontspanning hebben te maken met ‘Less is more’. Met prioriteren,  begrenzen en minimaliseren. Bewust de juiste keuzes maken voor jezelf en niet klakkeloos de draad weer oppakken waar je voor je vakantie gebleven was. Dus stort je niet met alle hernieuwde energie op je drukke baan, probeer niet alle sociale activiteiten bij te wonen en check je e -mail, Facebook etc. niet voortdurend.  Maar doseer, kies en vertraag je leven zo nu en dan. Plan regelmatig ‘eigen’ tijd in. Tijd waarin niets moet en je vrij bent om te kiezen wat je wilt gaan doen. Bijv. een boek lezen, hobbyen of een moment nemen waarop je helemaal niets doet; drink bijv. eens een kopje koffie in stilte en luister naar de geluiden om je heen. Op zo’n manier voelt 5 minuten als een eeuwigheid. Doe de dingen waar je energie van krijgt en kijk kritisch naar je things to do lijstje; moét dit allemaal echt? voor wie? kun je delegeren?  of taken over langere tijd uitstrijken? Een ander belangrijk onderdeel van onthaasten is het zeggenschap hebben over je eigen tijdsindeling. Er is een tijd van efficiënt bezig zijn én een tijd van onthaasten. Plan je tijd van onthaasten in, want in onze drukke agenda’s gaat jouw onthaast-tijd anders verloren.

Vaak haasten we ons om dingen die niet belangrijker zijn dan innerlijke rust. Draai die volgorde om en zet rust op de eerste plaats. Laat je niet opjagen!

 

De methode is simpel, maar het veranderen van vaste gewoonten is nog niet zo makkelijk. Het vergt oefening, tijd en commitment. Maar het is, net als bijv. fietsen, gewoon aan te leren.  In het begin dien je alert te zijn en bewust te plannen. Eenmaal bezig zul je echter al snel het positieve effect en de waarde ervan gaan merken. En door het steeds te herhalen wordt het een automatisme en hoef je er op een gegeven moment niet zoveel energie meer in te steken; het is dan je nieuwe gewoonte geworden.

 

Vraag jezelf eens af hoe jij stappen kunt zetten hierin.

 

Veel succes en geniet van je aanhoudend vakantiegevoel.

 

Ps.: op het moment van schrijven van dit blog heb ik mijn kantoor ingeruild voor een geweldig werkplekje in de natuur…… instant vitamine D, inspiratie en vakantiegevoel!