Terwijl ik deze blog schrijf dwarrelen de sneeuwvlokken uit de lucht. Wat een leuk zicht. Ik hou ervan!
Tegelijkertijd realiseer ik me, al is het maar door mijn werk, dat deze donkere dagen voor kerst ook een andere kant hebben. Het gebrek aan zonlicht of helder weer kan veel mensen namelijk een somber, vermoeid of lusteloos gevoel geven. Indien je dit herkent heb je misschien, net als een grote groep mensen, last van een winterdip. Gelukkig kun je zelf veel doen om zo’n winterdip te voorkomen en op te lossen, of in ieder geval minder diep te maken.

Symptomen:
Bij een winterdip voel je je, juist in deze periode van het jaar, minder prettig dan normaal. Je voelt je neerslachtig, bent vermoeid en lusteloos. De behoefte aan eten en slaap neemt toe en de behoefte aan (sociale)activiteiten of sport neemt af. Ook kun je merken dat je je minder goed kunt concentreren of dat je prikkelbaarder bent. Als de verschijnselen sterk zijn en je maandenlang slecht in je vel zit, kan er sprake zijn van een winterdepressie.

Oorzaken:
Een winterdip heeft te maken met de afname van natuurlijk licht in de wintermaanden. Zonlicht stimuleert de aanmaak van serotonine, een neurotransmitter die onder meer een positief effect heeft op onze stemming. In de winter maakt ons lichaam, door de afname van zonlicht, minder serotonine aan, waardoor je je somberder kan voelen.
Zonlicht zorgt verder voor een reactie in ons lichaam die de productie van melatonine stopzet. Dat is een hormoon dat ons slaperig maakt. Te weinig daglicht kan er voor zorgen dat de aanmaak van melatonine niet stopt, waardoor je je de hele dag moe voelt.
Verder speelt erfelijkheid mogelijk een rol.

10 tips om in een goede winter spirit te blijven:

Ga elke dag naar buiten, liefst in de ochtend. Het licht in de ochtend bevat relatief veel blauw. Blauw licht remt de productie van melatonine (het hormoon dat je slaperig maakt). Ook als de zon niet schijnt is het daglicht buiten nog altijd intenser dan binnen.

Blijf lekker bewegen (als het even kan overdag in de buitenlucht: zie tip 1 😉). Bij beweging komt er in ons lichaam endorfine vrij, een lichaamseigen stof die een positief gevoel geeft. Door regelmatig te bewegen halveer je de kans op een winterdip, en maak je hem sowieso minder diep.

Eet gezond: veel groenten en fruit, maar weinig suiker, ongezonde vetten en alcohol. Met name extra’s van ijzer, zink, magnesium en vitamine B en D helpen tegen een winterdip.

Houd je darmen gezond. Door gezond te eten en water of biologische thee te drinken houden we onze darmen gezond. Gezonde darmen zijn op de eerste plaats essentieel voor je weerstand / algehele gezondheid. Maar daarnaast wordt circa 90% van de serotonine (die neurotransmitter waardoor we ons prettig voelen) aangemaakt in de darmen. Doen dus.

Geef niet toe aan je vermoeidheid, maar sta op tijd op en houdt ritme in je dag: zo blijft je biologische klok goed geregeld.

Zoek contact met anderen, blijf niet thuiszitten omdat je geen zin hebt om er op uit te gaan.

Verwen jezelf met een massage. Behalve voor warmte en (spier)ontspanning zorgt een massage ervoor dat er neurotransmitters en hormonen aangemaakt worden in ons lichaam die ons een tevreden en rustig gevoel geven.

Schrijf elke dag drie dingen op waarvoor je dankbaar bent. Door een positieve, dankbare stemming vast te houden geef je die winterdip geen kans.

Vermeerder de lichtinval in je ogen:

– Indien het mogelijk voor je is, plan dan een zonvakantie tijdens de wintermaanden in.
– Maar ook thuis kun je meer licht in huis halen: denk aan lampen of aan een daglichtwekker. Deze simuleert de zonsopgang door een half uur voordat hij afgaat steeds meer licht te produceren. De theorie is dat je hersenen daardoor de opdracht krijgen te stoppen met de productie van melatonine, het hormoon wat ons slaperig maakt.
– Wanneer je een zwaardere vorm van winterdip of een winterdepressie hebt, overleg dan eens met je huisarts over de mogelijkheid van lichttherapie. Meerdere dagen achter elkaar zit je dan in oplopende tijd achter een apparaat dat lijkt op een gezichtsbruiner, maar met een andere werking. Dit apparaat straalt heel veel licht uit (tot 10.000 lux), maar daar zitten geen Uv-stralen bij. Van lichttherapie wordt je dan ook niet bruin. Het zorgt er wel voor dat je in een tijdsperiode van een kwartier tot een half uur een grote boost krijgt met full spectrum licht, dat dezelfde frequenties heeft als zonlicht (min het ultraviolet licht).

Last but not least: een goed boek, leuke film, lekkere deken en warme chocolademelk doen wonderen, net als een bezoekje aan de sauna; maak het jezelf zo comfortabel mogelijk!

Veel succes en plezier met deze tips. Zo kun je een winterdip voorkomen. Of als je er reeds last van hebt, weet dan dat je dip tijdelijk is en dat je de intensiteit ervan echt sterk kunt verminderen.
Zoek je ondersteuning om dit samen aan te pakken, neem dan gerust contact met me op. Ik kijk graag met je mee naar jouw mogelijkheden.